Den svenska spellagen är återigen fokus – något den varit en hel del det senaste året. Redan i sitt utgångsläge är den svenska spellagen väldigt sträng gentemot spelbolagen, och nu har förslag inkommit på ytterligare skärpningar. Denna gången är det marknadsföringen man siktat in sig på – något som riskerar att drabba inte bara spelbolagen utan också media.
Jämför spel med alkohol
Det är från Finansdepartementet som ett förslag lämnats in till Spelinspektionen, där ytterligare skärpningar föreslås, gällande marknadsföring för casinospel. Idag omfattas reklamen för slots och andra casinospel av en regel som säger att Måttfullhet ska användas vid marknadsföring för dessa. Regeringen vill dock att detta ska ändras till att Särskild Måttfullhet ska användas – samma begrepp som används när det gäller reklam för försäljning av alkohol. Detta eftersom man menar att alkohol och spel innebär samma risk för missbruk.
Protester från flera håll
Att spelbolagen skulle protestera mot denna lagändring är inte särskilt förvånande. De har under det senaste året fått uppleva en hel del inskränkningar redan, och ytterligare begränsningar kommer sannolikt ha inverkan på deras omsättning och konkurrenskraft.
Det är dock inte bara spelbolagens omsättning som riskerar att drabbas av en ändring i regelverket gällande marknadsföring. Det är nämligen så att spelbolagen sköter den absoluta merparten av sin marknadsföring med hjälp av media – en bransch som redan sliter hårt med röda siffror. Idag är media väldigt beroende av intäkter från just reklam, och att spelbranschen spenderar stora medel på att marknadsföra sina tjänster är ingen hemlighet. Det blir därför ett stort tapp för mediebolagen om regeringens förslag blir verklighet.
Bland annat har Per Hultengård från TU (Tidningsutgivarna) och Gustaf Hoffstedt från Branschföreningen för Onlinespel skrivit en debattartikel i aftonbladet, där bland annat följande kan läsas: ”Svensklicensierade spelbolag har trots det tuffa läget åtminstone haft ett övertag mot de oreglerade bolagen, nämligen möjligheten att marknadsföra sig själva i traditionella medier. På så vis har spelkonsumenterna upplysts om de licensierade spelbolagens existens och konsumenterna har kunnat kanaliseras in till spelbolag med svensk licens. Detta sista trumfkort över den oreglerade marknaden är vad som nu står på spel när regeringen föreslår ytterligare åtstramningar av spelreklamen”.
18+ | Endast nya spelare | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | Regler & Villkor gäller
Den svenska spellagen bland de strängaste redan
Att spel om pengar är reglerat enligt lag är ingenting som är unikt för just Sverige. Tvärtom, finns det gott om länder där casinospel regleras med hjälp av lagen. Vad som får Sverige att sticka ut är dock att den svenska spellagen redan är bland de striktaste lagarna i vår del av världen, där casinospel tillåts.Till exempel är alla svenska casino strikt reglerade kring vilken typ av bonusar de får lov att dela ut. Denna regel omfattar en bonus per spelare och spelbolag. Med hjälp av en tillfällig förordning i den svenska spellagen har bonusen också fått ett maxtak på 100 kr. Det är inte heller alla spelutvecklare som är tillåtna på den svenska spelmarknaden.
Måttfullhet för marknadsföring gäller redan – något som regeringen alltså vill skärpa ytterligare. Jämför man med andra länder som också har sina egna spellicenser är det svårt att hitta någon som är på samma stränga nivå som Sverige, även om också andra spellagar är strikta.
Det finns givetvis mycket bra med den svenska spellagen också – exempelvis är det höga krav på de betalningsmetoder som får lov att användas av spelbolagen. Även om spellicensen är uppdelad i två – en för casinospel som slots och bordsspel, samt en för betting – är det samma regler som gäller för bägge delar.
Regeringen biter sig själva i svansen
Det har varit många diskussioner kring den svenska spellagen sedan den infördes i 2019. Även om den har många fördelar – framförallt skattefria vinster och en stor trygghet för spelarna – har den också flera brister.
Bland annat är det mycket negativt för spelbolagen när lagen hela tiden ändras till deras nackdel. Till exempel som med bonusarna – det viktigaste medlet för spelbolag att locka nya spelare till sig. När dessa sänkts till 100 kr, finns det ingenting för svenska casinon att sätta emot utländska aktörer som kan locka med både högre och fler bonusar. Samma sak gäller om också marknadsföringen ska regleras.
Det blir allt svårare för svenska casinon att synas och attrahera spelare, samtidigt som intresset för spelande inte minskar. Det medför en risk att svenska spelare väljer utländska spelbolag istället – något som den svenska spellagen är framtagen just för att motverka.