ⓘ Annonsupplysning

Casinomagazine.se är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online casinon som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här

casinomagazine.sespellag spellicens 2019

Spelbolagen och marknadsföring efter lagstiftningen

Ända sedan den första diskussionen om vårt svenska casinomonopols vara eller inte har reklam funnits med på tapeten. Vi lever och andas i en tid då världen både blivit större, och kommit allt närmare. Internet levererar nyheter från andra sidan världen till frukostflingorna. Vi läser på distans om händelser vi aldrig kommer att uppleva bakom telefonskärmen varje dag.

Även reklamen har fått nya kanaler och fler kommer varje dag. Idag mer än någonsin spelar din individualitet in i vad du ser för betalda meddelanden. Den är ofta summan av dina senaste sökningar och surfhistorik och högst personlig. Det ger osökt att vi blir mer påverkade varje dag av meddelanden vi kanske inte alltid borde ha. Så hur hanteras detta efter den nya spellagstiftningen slagit in?

Reklam vid frukostbordet och att vara måttfull

Vi har väl alla vid minst ett tillfälle funderat över att sluta titta på tv eller ge upp slösurfande på nyhetssiter på grund av reklam. Nog nu, det är precis överallt! Vart man än vänder sig i världen fastnar ögonen på reklam av någon sort – och kanske mest högljudd är reklamen från spelbolag.

Många funderade över hur det skulle bli efter legaliseringen, skulle spelbolagens marknadsföring explodera eller skulle den försvinna? Nja, man kan säga att det fortfarande är oavgjort mellan sverige och casinobranschen.

När vi ändå talar om ordet lagom; Sverige, landet som satte måttfullhet på kartan i all dess luddiga storhet har även infogat detta i regleringen. Marknadsföringen ska vara måttfull men vad är egentligen måttfull.

Personligen tycker jag att all reklam bör vara måttfull, vilket inte gigantiska annonser som stör mitt nyhetssurfande på dagstidningar – ni vet vilka ni är, skäms. Men är spelreklamen idag verkligen måttfull och balanserad? Nej, det mesta går nog fortfarande på automatik men vi märker redan framsteg – även om de inte är synliga för individen. Dina vanor och hur du uppför dig på nätet har tagit över en större del av annonseringen och det även för spelbolag. Det innebär att du måste ha någon form av intresse för spel för att få det levererat som annons. Givetvis inte alla annonser, men många.

Italien och nolltolerans

Det finns många sätt att reglera spelbolagens sätt att marknadsföra sig. Olika länder väljer olika strategier, mer eller mindre extrema. Italien tog kampen till en ny nivå med ett totalförbud för spelbolag att marknadsföra sig redan förra sommaren. Självklart slog det hårt mot många av de fotbollsklubbar som i princip fått alla sina omkostnader betalda av spelbolag under en längre tid. De större klubbarna klarar sig alltid även om slaget inledningsvis blev hårt. En rolig fråga är vad som skulle hända på den svenska marknaden om ett liknande förslag klubbas.

Vi kan redan nu se vissa tendenser hos spelbolagen att gå i två riktningar. En del både tonar ner och avslutar reklampåslaget medan andra formulerar om samma meningar och fortsätter i samma takt och det är inte konstigt. Mycket är fortfarande öppet för tolkning och ligger fortfarande i luften, vi får se vart allt landar om ett år. Innan det lär vi inte ha tillräckligt med relevant data att gå efter.
Vad vi kan hoppas på är en resonlig reklamnivå och en sundare branschanda i allmänhet.

Håll i hatten – nu blåser det

I februari förra året började lotteriinspektionen sålla bland alla blandade utländska budskap som publicerats inom den svenska domänen. Runt 30 tidningar meddelades om vitesförelägganden, och budskapet var klart – vänligen upphör omedelbart. Inte bara stora tidskrifter som dagens nyheter fick sig en avhyvling utan även lokala landsortstidningar fanns med i lotteriinspektionens slag för främjandeförbudet. Det resulterade i att du inte längre ser casinoreklam i vanliga mazines längre – eller i alla fall i betydligt mindre utsträckning.

Efter den svenska licensen trätt i kraft har vi sett liknande aktioner nu senast i mars. Då fick två större spelbolag betala dryga böter för att ha missat kraven om självavstängning. De blev bötesbelagda då spelare som exkluderat sig själva via spelpaus.se fortfarande kunnat logga in och spela. Mycket talar om att det även i fortsättningen kommer vara en allmän avsaknad av silkesvantar i hanteringen av felande spelbolag. Det är inte tomma hot, då de investeringen för bolagen i en svensk licens är en kostsam affär – både i teknik och arbetstimmar.

Anmäl dig till våra utskick och få de allra senaste nyheterna, erbjudanden, kampanjerna och mycket, mycket mer.